17 kwietnia 2016

Szlak Kwitnących Magnolii w Cieszynie

Krokusy już się kończą, a dla chętnych dalszego kwiatowego obłędu polecamy: magnolie :)
Szlak Kwitnących Magnolii w Cieszynie to tak naprawdę spacer na około 20-30 minut w zależności od tempa, ale o tym za chwilę.
Zwiedzanie Cieszyna zaczęłyśmy od starego cmentarza żydowskiego, który obecnie nie jest w żaden sposób pielęgnowany, a roślinność w dużej mierze pokryła już Macewy (żydowska płyta nagrobna).

Z biegiem czasu nagrobki zaczęły się pochylać, są zniszczone, na niektórych nie widać już inskrypcji, a dodatkowo wrosły w drzewa lub w całości zostały pokryte roślinnością.

Z tego niesamowitego cmentarza poszłyśmy w stronę centrum i tam po małym spacerze uliczkami zaczęłyśmy wycieczkę Szlakiem Magnolii.
Na stronie: http://www.najpiekniejszemagnolie.pl/ można zobaczyć mapę rozmieszczenia magnolii, przeczytać gdzie się znajdują, a także dowiedzieć się jakie odmiany występują w Cieszynie.
Nasza "magnolijska" wycieczka zaczęła się od numeru 10 czyli od Parku Pokoju i Muzeum Śląska Cieszyńskiego.
Dalej poszłyśmy w stronę ulicy 3 Maja, na której oprócz magnolii mogłyśmy zobaczyć domy i wille z różnych epok.

Nr 9: reprezentacyjna willa w stylu wiedeńskiej geometrycznej secesji, znanego cieszyńskiego budowniczego Roberta Lewaka;
Nr 8: modernistyczna willa nawiązującej swą architekturą do stylu marynistycznego;
Nr 6: secesyjny dom należący do Karla Czepela;
Nr: 7 willa z lat 20-tych XX wieku;
Nr 3: eklektyczna willa z okrągłą narożną basztą, budowniczego Alfonsa Mattera;
Nr 4: kamienica licowana żółtą glazurą, którą wybudowali na przełomie XIX i XX wieku cieszyńscy fabrykanci mebli Pohlnerowie;
Nr 1: XIX - wieczna willa przed ewangelickim Kościołem Jezusowym.
Na tym szlaku ominęłyśmy 2 magnolie ale na pewno kiedyś wrócimy i je zobaczymy :)

Nasze nogi zaprowadziły nas z powrotem na centrum, skąd poszłyśmy zobaczyć Studnię Trzech Braci.
 Do studni można oczywiście wrzucić pieniążka na szczęście :)
 Dalej poszłyśmy w malownicze miejsce, a dokładnie do Cieszyńskiej Wenecji :) która znajduje się nad kanałem Olzy "Młynówką"
 Kolejnym punktem wycieczki było oczywiście Wzgórze Zamkowe gdzie znajdują się rotunda św. Mikołaja i wieża Piastowska oraz  rozpościera się malowniczy widok na Czechy.
Naszą wycieczkę zakończyłyśmy na rynku Czeskiego Cieszyna - tam też są magnolie ;)