07 lipca 2018

Islandia mini poradnik: auto, noclegi, pieniądze, internet, kuchenki gazowe

Mini Islandzki Poradnik:

SAMOLOT PRZEPISY CELNE:

co możemy wziąć ze sobą:
  • żywność (do 3 kg), z wyjątkiem surowych produktów żywnościowych - kabanosy odpadają,
  • alkohol w następujących kombinacjach: 1 litr alkoholu o zawartości alkoholu powyżej 21% oraz 0,75 litrów wina oraz 3 litrów piwa, lub 1 litr alkoholu o zawartości alkoholu powyżej 21% oraz 6 litrów piwa, lub 1,5 litra wina i 12 litrów piwa, lub 3 litry wina i 6 litrów piwa, lub 18 litrów piwa.
  • 200 szt. papierosów lub 250 g innych wyrobów tytoniowych,
  • alkohol mogą przewieźć osoby po 20 roku życia, wyroby tytoniowe po 18.

AUTO:

• do poruszania się po wyspie wybraliśmy samochód z wypożyczalni. Przy wyborze samochodu zastanówcie się, gdzie chcecie pojechać. Jeśli tylko wokół wyspy (drogą numer 1) to wystarczy zwykły samochód osobowy. Jeżeli będziecie chcieli zjechać na drogi typu F-roads konieczny jest samochód z napędem na 4 koła (wjazd innym samochodem może grozić wysokim mandatem);

• główna droga na wyspie to 1 (uwaga, niektóre jej odcinki uległy zmianie, ale są dość dobrze oznaczone znakami). Na drodze nr 1 zdarzają się fragmenty szutrowe (od kilku do kilkudziesięciu kilometrów). Są jednak dobrze utrzymane i nie ma problemu z przejazdami samochodem nawet z niskim zawieszeniem;
  • na drodze trzeba być uważnym ponieważ dość często zdarzają się "ślepe" wzniesienia (nie widać czy coś jedzie z naprzeciwka) oraz ostre podjazdy;
  • na wszystkich mostach obowiązuje ruch wahadłowy (zbliżając się pas zwęża się do jednego). Pierwszeństwo ma osoba znajdująca się bliżej mostu;
  • ograniczenia prędkości: 50 km/h miasto, 80 km/h drogi szutrowe, 90 km/h drogi "szybkiego ruch" (czyli głównie droga nr 1 poza zabudowaniami);
  • używanie na poboczu świateł awaryjnych oznacza prośbę o pomoc (zatrzymuje się niemal każdy);
  • drogi F-roads nie zawsze są otwarte (przejezdne). Aktualne komunikaty drogowe dotyczące otwarcia/zamknięcia drogi sprawdzicie na stronie:http://www.road.is/travel-info/road-conditions-and-weather/ (klikając w odpowiednią część mapy) lub pod numerem telefonu 1777;
  • na stacji benzynowej można za darmo umyć samochód czy nabrać wodę do picia/gotowania;
  • za paliwo płacimy przy dystrybutorze (taką opcję ma każda stacja) lub na niektórych większych stacja także i w kasie, w środku. Co do tankowania: możemy zatankować do pełna bądź za określoną przez nas kwotę np. 2000 koron,

• znaki drogowe znajdziecie tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Road_signs_in_Iceland
  • uwaga na owce! Za potrąconego owczego osobnika musimy zapłacić właścicielowi, a winny jest zawsze kierowca;
  • przy wypożyczeniu auta dobrze mieć ubezpieczenie GRAVEL PROTECTION - ochrona "na szutrze" (to może uchronić nas przed niespodziewaną wymianą szyby...);
  • na naszym tripie korzystaliśmy z wypożyczalni ICEPOLE Rent Cars. Wybraliśmy samochód Mitsubishi Pajero, a później po awarii dostaliśmy Toyota Land Cruiser. Ubezpieczenia jak i transport z/na lotnisku mieliśmy w cenie. Ubezpieczenie, które mieliśmy: GRAVEL PROTECTION (GP) - Ochrona na szutrze, THEFT PROTECTION (TP) - Ochrona przed kradzieżą, SAND AND ASH PROTECTION (SAAP): Ubezpieczenie od piasku i pyłu, COLLISION/SUPER COLLISSION DAMAGE WAIVER (CDW/SCDW) - Ubezpieczenie od wypadku/ubezpieczenie od wypadku super;
  • czego NIE UBEZPIECZYCIE - opon oraz zalania samochodu np.podczas przekraczania rzeki;
  • na wyspie można wypożyczyć także samochody przystosowane do noclegu: "mini campery" lub samochody z namiotem na dachu (np. Dacia Duster z namiotem na dachu). Taką opcję mają też w wypożyczalni ICE POL.

NOCLEG:

Do końca roku 2017, nocowanie na dziko było legalne, ale trzeba było przestrzegać kilku zasad - nie można się rozbijać bliżej niż 150 metrów od zabudowań i na terenie parków narodowych. Obecnie ze względu na dużą falę turystów Islandczycy wolą aby wszyscy rozbijali się na polach namiotowych i nie niszczyli/zanieczyszczali ich przyrody. Dlatego sporym utrudnieniem jest znalezienie miejsca na nocleg - częste tabliczki zabraniające kampingowania czy postoju w samochodzie na noc, miejsca ogrodzone, "cenny" mech lub ostra skała wulkaniczna. Oficjalnie nie udało nam się znaleźć informacji, która zabraniałby rozbijania się na dziko.

Co do pól namiotowych to jest ich całkiem sporo. Ceny kształtują się od 1000 ISK do 2000 ISK za osobę. Te tańsze mają przeważnie toalety oraz umywalkę, a te droższe mają prysznice i czasem ogrzewany barak z jadalnią i/lub suszarnią. Nasz najdroższy nocleg kosztował 1500 ISK (ok. 52 zł). Na większości pól opłata dotyczy osoby. Tylko w jednym miejscu widzieliśmy cenę, na którą składała się opłata za osobę, auto i namiot (jest to rzadkość).
Na wyspie można zaopatrzyć się w kartę CAMPINGCARD, która kosztuje 149 Euro. Karta uprawnia do 28 noclegów dla 2 osób z wliczonym autem. Ważna na wybranych campingach (ok. 40 miejsc). Ważna jest do 15 września każdego roku. Uwaga mogą być naliczane dodatkowe opłaty typu podatek. My nie skorzystaliśmy z opcji karty, ale może komuś się przyda. Więcej informacji na stronie karty: https://www.campingcard.is/um-utilegukortid/
Podobno pod wodospadem Dynjandi na fiordach zachodnich znajduje się darmowy kemping z toaletami oraz umywalkami - niestety nie dotarliśmy tam.

PIENIĄDZE:

Może to dziwnie zabrzmi ale pieniądza Islandzkiego nie widzieliśmy. Za wszytko płaciliśmy kartą płatniczą. Islandczycy dążą do tego by być krajem bezgotówkowym. Nawet na odległym kempingu podjechała Pani, która po krótkiej rozmowie wyciągnęła terminal z samochodu :). Pamiętajcie tylko aby sprawdzić warunki waszej karty i aby nie zjadła Was prowizja banku. My używaliśmy karty debetowej GETIN BANKU (na chwile obecną dobrze na tym wyszliśmy 0,034-0,035zł za 1 ISK), karte MBANKU  i  CREDIT AGRICOLE (0,036-0,037zł za 1 ISK). Średni kurs NBP w czasie naszego wyjazdu wynosił 0,0353zł za ISK.

OWADY:

Ze względu na dużą ilość natrętnych muszek, które w okresie letnim gryzą i naprawdę uprzykrzają życie (wchodząc do oczu, uszu czy ust) przed wyjazdem zainwestujcie w moskitierę - naprawdę ułatwi wam życie.

KUCHENKI I BUTLE GAZOWE:

Asortyment ten można kupić niemal na każdej stacji benzynowej N1. Koszt to 1000-3000 ISK (my płaciliśmy 1695 ISK/60zł - duży 1395 ISK/49,67 - mały), ale uwaga! Są butle, które nie pasowały na nasze standardowe palniki - gwint butli był za długi w stosunku do gwintu palnika. Niestety nie potrafimy określić, które to butle bo na oko wyglądają tak samo, jedna na pewno była cała czerwona. Mamy palniki JETBOIL i PRIMUS EXPRESS i działały nam butle Coleman'a, Pinguin'a i Jetboila. Warto w wypożyczalniach samochodu bądź na poolach namiotowych pytać o gaz. Może się trafić jakiś darmowy kartusz :)

INTERNET:

Byliśmy przekonani, że będziemy musieli kupić osobną kartę aby mieć internet (do wrzucana  bieżącej relacji z wyjazdu). Jakie było nasze zdziwienie gdy po przylocie dostaliśmy sms'a: "rozpocząłeś transmisję danych w roamingu. W ramach limitu GB w strefie1 (UE)...". Ogólnie Islandia nie jest krajem Unii Europejskiej, ale do strefy1 zaliczają się także kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego takie jak Norwegia, Islandia, Liechtenstein. (więcej do poczytania na stronie ORANGE). Ułatwiło nam to życie. Ostatecznie non stop mieliśmy włączone dane komórkowe i nie zapłaciliśmy nic. Mamy operatorów: Plus i Orange (trudno stwierdzić jak to jest u innych operatorów).

PRYSZNICE, BASENY, ŹRÓDŁA GEOTERMALNE:

Prysznice... cóż brak ich na stacjach benzynowych, ale są na większości kempingów (czasem w cenie noclegu, czasem dodatkowo płatne). Inną możliwością jest skorzystanie z basenów miejskich ale pamiętajcie: aby wejść na basen musicie wziąć prysznic (koniecznie nago) z dokładnym wymyciem odpowiednich stref ciała. My nie skorzystaliśmy z takiej opcji :)
Dla nas najlepszym rozwiązaniem były źródła geotermalne, które sprawdzaliśmy na stronie: http://hotpoticeland.com/category/hotpots/ UWAGA niektóre źródła są darmowe, a niektóre odpłatne (brak informacji o tym na powyższej stronie). Zdarzają się też wpadki. Nacięliśmy się na źródło, które miało pomieścić ok 5-6 osób, ale zapomnieli napisać, że zmieszczą się tam co najwyżej jedynie stopy ów 5-ciu osób (z 6 to już przesada!) :)

SKLEPY:

Zakupu najlepiej robić w sklepach BONUS lub KRONAN to takie ichniejsze Biedronki. W sklepie bonus można załapać się na darmową kawę. W zwykłym sklepie spożywczym (w tym Bonus i Kronan) próżno jest szukać alkoholu powyżej 2,5% i papierosów. Alkohol można kupić w sklepach VINBUDIN w określonych godzinach. Papierosy jedynie na stacji benzynowej.

ATRAKCJE TURYSTYCZNE

są oznaczone znaczkiem:
Pobranie z Wikipedi

PAMIĄTKI:

Niektóre sklepy są tzw. TAX FREE. Dają możliwość odzyskania podatku czyli płacimy za pamiątki normalnie, a później możemy odzyskać podatek poprzez wypełnienie formularza, który zostanie wydrukowany wraz z paragonem. Formularz należy złożyć w odpowiednim miejscu na lotnisku (jest to dobrze oznaczone). Oczywiście musimy poinformować kasjera że chcemy skorzystać z Tax Free. Jest to możliwe przy zakupach powyżej 600 ISK. Można dostać do 15% zwrotu w formie gotówki lub przelew na konto, ale nie więcej niż 5000 ISK dodatkowo potrącają za tę operację jeszcze 7%.
My po miesiącu otrzymaliśmy zwrot pieniędzy na kartę 1148 ISK co dało nam 39,66 zł (zawsze coś!)